Kunst, cultureel erfgoed en media.Op De Triangel maakt elk kind structureel kennis met kunst, cultureel erfgoed en media.Door kunst te maken worden ambachtelijke ‘maak-vaardigheden’ ontwikkeld, leren kinderen zich kunstzinnig uit te drukken en maken zij kennis met materialen. Maar door kunst te bekijken of te beluisteren, te beoordelen (wat vind ik hiervan) en in zijn context te zien (waardoor werd de kunstenaar aangezet dit te maken en wat was het effect van dit kunstwerk?) worden ook vaardigheden als waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en analyseren ontwikkeld. Dit zijn de cognitieve basisvaardigheden. Muziek maken is bovendien zeer goed voor de algehele hersenontwikkeling en bevordert bijvoorbeeld de taalcentra in de hersenen en de verbinding tussen linker- en rechterhersenhelft. Bovenal is kunstzinnig en creatief bezig zijn een welkome afwisseling en erg leuk om te doen. | |
Door het bestuderen van cultureel erfgoed zoals monumenten, cultuurlandschap, architectuur, klederdracht, volksdansen, rituelen enzovoort zien we waar we vandaan komen. Dit scherpt onze blik op de toekomst en het besef dat we het product zijn van een bepaald verleden in bepaalde omstandigheden. Ook leren de kinderen dat goed en fout, normen en waarden niet overal ter wereld gelijk zijn en door de eeuwen heen niet hetzelfde waren. Binnen het vak wereldoriëntatie leggen wij op cultureel erfgoed de nadruk. Alles wat we over de wereld leren plaatsen we in de context van zijn cultuur en tijdvak. Het cultureel erfgoed van de directe schoolomgeving heeft een belangrijke plek. | Media-educatie leert kinderen kundig en kritisch omgaan met media, zowel met klassieke (kranten, radio, tv) als met nieuwe media (internet). We noemen dit mediawijsheid. We hebben media nodig om informatie te verzamelen, met elkaar te communiceren en een mening te kunnen vormen. Het kunnen onderscheiden van feiten en meningen, weten wat betrouwbare bronnen zijn, veiligheid en omgangsvormen van internetcommunicatie zijn daarbij van het grootste belang. In onze digitale wereld vinden wij dit ondertussen bij de basis behoren van wat we onze leerlingen willen meegeven.
|